Vliegreis en Beijing

8 augustus 2009 - Peking, China

Ha!

Ben ik eindelijk eens. Vliegen met aeroflot naar moskou ging uitstejkend. Geen vertraging anderhalf uur vroeger aangekomen. veel been ruimte en je werd bediend met eten en genoeg drinken. daarna kwam het wachten. nooit meer! er waren alleen drank shops met afzetprijzen. eten was onbetaalbaar en russen zijn rare mensen. ook wilden we 1 voor 1 slapen. maar als je eindelijk eenmaal vast lag te slapen kwam er zo'n vrouw die in de luidspreker zat en heel hard riep dat een passagier naar de gate moest komen, waarmee ze iemand een klap op de kop gaf met een pan als afsluitdeuntje. dan maar russen bekijken. die zien er serieus russisch uit! Vrouwen met super lange benen en rare neuzen. En die mannen zie je ook meteen dat ze russisch zijn. Om 22:30 vlogen we met een dikke airbus met alles drop en draan, tv met films, games, cockpitcamera, muziek, enzo. Eten was 2 keer en ze bleven maar met drinken aankomen. er werd zelfs gevraagd of je een stukje citroen in je thee wilde. geweldig. russen zijn als het hun werk is wel erg beleefd en behulpzaam. ze kunnen goed engels! Toen we gingen landen hadden we beetje last van luchtzakken, achja stelde allemaal niet veel voor. je kon alleen niet echt zien waar de wolken waren door de smog. toen we eenmaal t vliegtuig uit waren moesten we door de douane en de taco griep controlle. we waren er net doorheen en achter mij liep iemand met koorts. ze hebben er 5 tal infrarood camera's ophangen waarmee ze kunnen kijken of iemand verhoogde temp heeft. Daarna koffers gepakt en een bus gepakt naar het centrum. ik vond de lucht al meteen stinken buiten binnen 5 minuten had ik al brandende keel en ademen ging  wat zwaarder. in het hostel ingecheckt en de kamer opgegaan. daar ff medicijn gepakt en dat hielp heel erg! 2 dagen last van airco-koppijn, maar dat is nu over. we zijn na de spullen hebben uitgepakt naar de carrefour gegaan, ofja dat wilden we. overal verlopen en uiteindelijk niet gevonden. toen maar terug naar hostel om ff dutje te doen. dat werd een dtuje van 5 uur. toen maar meteen gaan doorslapen. volgende morgen een amerikaans ontbijt gegeten. hostel is trouwens erg westers ingesteld. goed engels sprekende jongere chinezen. eten is super! ook helemaal niet duur. voor 5 euro heb je een luxe ontbijt met een flink glas drinken. die dag naar de muur willen gaan. ons eerst verlopen. toen kwam er een gigantische regenbui met onweer. overal straten onderwater, best nasty maar ook leuk haha. ff later moest ik heel nodig naar de wc want ik had buikpijn en ben ik een lokaal restaurant binnengegaan om naar de wc te kunnen gaan. dat was dus de chinese wc. een toiletbak in de vloer. bahbahbah!   maar ik hoefde neits te betalen en er werd weer erg vriendelijk gedaan. chinezen zijn behulpzaam en vele verstaan de engelse taal alleen het terugpraten is vaak moeilijk voor hun. ik moet ook zeggen dat als ik chinees begin te praten ze opeens een heel verhaal tegen me beginnen te praten in het chinees en meteen verwachten dat ik al 10 jaar chinees vloeiend spreek. uiteindelijk wisten we de bus te pakken naar een stad buiten beijing waar we moesten overstappen op een taxi naar de muur. het is net alsof je " in de watten wordt gelegd als westerse". ze kwamen meteen al vragen bij de bus waar we heen moesten. er werd een taxi gebeld vanuit de bus en op plaats van aankomst stond de taxi al voor je kalar. we hadden door het weer en het verlopen weinig tijd voor de muur. daar kwam nog eens bij dat er wegwerkzaamheden waren naar de muur toe. dus maken chinesen gewoon de weg compleet onveilig door 3 baans te maken ipv 1 baans 1 richting. auto's chasede voorbij aan bijde kanten en de taxi scheurde naar de muur toe. hij kon wel echt goed rijden! ook zie je hier geen rolmodellen. in nederland is een bouwvakker of  stratenmaker over t algemeen toch een man. en hier zie je gewoon de vrouwen in de nette kleding, hoedje op, blablabla en af en toe een beetje metselen. geweldig om te zien! de muur was een helse toch in anderhalf uur moesten we  omhoog, bezichtigen en terug. werden we nog uitgelachen door een groepje stomme chinezen die de hele dag de tijd hadden daar. uiteindelijk stapten we na de taxi terug in de laatste bus naar beijing. was een stopbus. 4 uur daarin moeten zitten, helemaal dood aangekomen maar wel een prachtig stuk bouwwerk gezien.

Volgende morgen naar het plein van de hemelse vrede gegaan waar charel een bezienswaardiging werd. chinezen die met hem op de foto wilden en minuten lang aanstaarden. Mij keken ze neit aan, tja zwart haar, bruine ogen, spleetogen als ik lach. Maar toch..... elke keer als we ergens langsliepen bijvoorbeeld langs een man in uniform van de communistische partij keek die naar de grond. en ik dacht misschien dat ze dat moesten doen als iemand zou langslopen. maar ze kijken dus allemaal naar mijn voeten! ook in de metro allemaal kijken! daarna de verboden stad bekeken, erg druk overal en touristisch. je moest betalen om er echt helemaal binnen te komen en aangezien t zo druk en toruistisch was hebben we dat niet gedaan. Ohja toen hadden we ook weer een enorme regenbui. straten weer onder water. maar na een regenbui is het wel iets aangenamer. waterig zonnetje soms te zien door de smog heen. maar zweten blijft elk uur van de dag en avond. mijn microvezeldoekje maakt serieus overuren. de mcdonalds hebben we ook al gezien en die is gewoon precies hetzelfde als in nederland, misschien dat we nog ene tegenkomen waar dat niet zo is. na de verboden stad gezocht voor fietsen maar te laat gevonden dus hebben we dat overgeslaan. naar een winkelcentrum geweest. charel wat gekocht. ik helemaal niets want ik wist niet wat ik moest kopen, zoooo veeel! en allemaal merken ook hele dure. ze hebben ook overal een foodcentrum dat is netzoiets als een winkelcentrum maar dan net zo groot voor restaurants. daar hebben we chinees fastfood gegeten. kommetje rijst, eend met judasoor in lekkere saus en wat groenten met sojasaus en als drinken een beker sojamelk. heerlijk! eindelijk weer wat stoelgangeten! daarna zijn we naar het station gegaan tickets gaan kopen voor shanghai. verschrikkelijk, eerst staan we binnen terwijl je buiten moet staan bij de loketten. daar zeggen ze eerst dat we plaatsen hebben en zegt ze iets wat we niet kunnen verstaan en zomaar uit t niets zegt die vrouw dat er niets meer vrij is en stuurt ze ons naar het buitenlands loket. daar aangekomen hebben we maar staan plaatsen gepakt omdat softsleeper veel te duur was 100 euro! en nu 20 euro voor staan. dus dat wordt in de gangen liggen/zitten. daarna naar de supermarkt nog ff wat gekocht. als je daar iets zoekt wordt meteen het halve personeel ingeschakelt voor je. s' avonds naar het olympisch dorp gegaan. foto's maken gaat heel moeilijk want scherpstellen is lastig door de smog. gelukkig deed mijn camera het nog wel nadat ik wat had ingesteld.... dus zie de foto's!

volgende morgen uitgeslapen en weer lekker gegeten, eindelijk wat tijd om dit op de pc te kunnen zetten, ons hostel geboekt in shanghai. gisteravond trouwens nog een zweed en een fries gesproken. dat is ook weer leuk van deze reis, je ervaringen delen met andere mensen. de fries zei dat je nu in beijing niet mocht zweten want shanghai en hong kong zijn nog benauwder en warmer. maarja dat merken we nog wel de komende dagen!

ik moet nu weer gaan want er willen nog meer mensen op de pc!

geniet in nederland van het lekker warme weer, zeur aub niet dat t daar benauwd is want dan ben je pas echt een grote zeur! china! dat is pas benauwd!

tot de volgende blog!

hoiuuuuu

1. Janine:
    8 augustus 2009
    haha, leuk
    waarmee ze iemand een klap op de kop gaf met een pan als afsluitdeuntje. haha =p
    foto's zijn wel heel mooit geworden! ;o
    x.
  2. Je zielsverwant:
    9 augustus 2009
    Ik heb je natuurlijk net gemaild maar HELEMAAL geen tijd gehad om je verhaal eerder te lezen.. Het klinkt allemaal leuk en niet gevaarlijk, maar toch: CONSTANT VIGILANCE!
    Nee schat, geniet ervan!
    Kusss
  3. Cors:
    9 augustus 2009
    Mooi verhaal! Goed geschreven het blijft boeien. Misschien krijg je nog wat mee van de typhoon die daar aankomt bij de zuidoost kust, hij is wel al afgezwakt na Taiwan te hebben geramd.

fijne trip en greetz from Cors!

ps: zie: jtwc voor sat beelden.