Guilin en Sanya

20 augustus 2009 - Sanya, China

Ni Hao!

Hier weer een update van de Limburgse broeders vanuit China. Het gaat nog steeds goed met ons hier. We zijn vanuit Yangshuo met de auto naar het hostel in Guilin (een grotere plaats/stad in Guangxi) gebracht. Daar hebben we ff flink de wc kunnen gebruiken, want het is ons toch nog ff overkomen. Reizigersdiarree is niet zo fijn als je geen sanitaire voorzieningen hebt dus we waren blij met ons westers toilet. Daarna meteen de voorgeschreven medicamenten genomen. Die hebben goed geholpen.... geen last meer gehad van diarree. Waar het van is gekomen dat blijft nog altijd de vraag want je kunt het toch niet helemaal verkomen door heel voorzichtig te doen blijkt weer. We hebben in Guilin nog het 7 Star Park bezocht. Mooi parkje, aardig wat watervallen gezien, vijvers met Chinese stijl en veel grote vlinders.. zie de fotos! Heel erg ZEN allemaal. Daarna hebben we ons ff op een bankje gezet met een fles Chinese ijsthee. Het was er bloedheet en vochtig. Daarna wilden we nog naar de Solarity Beauty Peak gaan. Maar toen we bij de poort kwamen hebben we besloten om er niet naartoe te gaan omdat het er erg touristisch uitzag en niet veel interessants voor ons te bieden had. Alleen de lantaarns buiten de entree zagen er wel sjiek uit... tja daarvoor hoef je geen entree te betalen dus daar ff foto van gemaakt en weer terug naar het hostel. De volgende dag ontbeten in het hostel en onze spullen gepakt om rond 3 uur te vertrekken per taxi naar Guilin airport waar we met China Southern Airlines naar Haikou (Hainan) zouden vliegen. De vlucht verliep heel goed. Toen we in Haikou aankwamen, kwamen we een Engels stel tegen die vroegen of we een taxi naar Sanya wilden delen. Super idee, dan was het voor ons allemaal goedkoper. Toen zei de vrouw van de busbalie dat de bus goedkoper was maar dat er voor ons naar Sanya een speciale minibus werd geregeld. En daar kwam het ventje al aanlopen die we moesten volgen naar de minibus. Ik zag het al aankomen dat het geen minibus werd, toen we naar een parkeerplaats liepen die alleen door auto's mocht worden gebruikt. Dat werd dus een autorit van 2/3 uur vanuit het noorden van Hainan naar het zuiden. Eindelijk aangekomen bij het hostel werden we hartelijk ontvangen door de onophoudelijk lachende en goed sprekende receptie dames. De kamer is goed, airco en douche. De volgende dag zijn we s'middags met 3 Duitsers in een taxi vertrokken naar een hot spring resort. Het schijnt de beste spa te zijn in China. Of het een goede spa was... jazeker!  Tientalle baden met verschillende temperaturen in een resort vol met tropische planten, bloemen en natuurlijk de palmbomen niet te vergeten. Het is hier op Hainan bloedheet minstens 35 graden dus waarschijnlijk nog wat meer. Maar gelukkig niet zo vochtig als de andere bezochte plaatsen. Dus die warm water baden waren een beetje te veel van het warme. De wat frissere baden waren daarentegen wel lekker. Ook had je van die baden met speciale ingeredienten zoals het Chinese thee bad, het koffie bad en het Chinese kruiden bad. Als je uit een van die baden stapte was je een beetje aan de gele kant..... we zijn er nu dus ook helemaal achter waarom er gele Chinezen bestaan. Jaja! Maar waar we alle 5 echt voor gingen was natuurlijk het Fish Kiss Bath. Daar zit of lig je in een groot bad met lauw water en een hele hoop kleine vissen die dol zijn op mensen huid en alles wat er aan zit. Gedurende de eerste paar minuten toen de visjes aardig aan me voeten waren het knabbelen vond ik het erg kietelen. Maar ff erdoorheen bijten en je raakt er aan gewend. En dan laat je ze aan allemaal verschillende plekken knabbelen. Ik heb me nek niet lang in het water gehouden en me tepels met me handen bedekt want daar beten ze ook al in... ben dus blijkbaar erg lekker. Het viel ook op dat er aardig wat gesnackt werd door die visjes. Je zag overal de sliertjes vissenpoep drijven. Daarna gelukkig nog ff gezwommen in het zwembad en nog in een paar andere baden. Toen we in het hostel weer waren aangekomen zijn we ons ff andere kleren aan gaan doen en nog wat gaan eten op de " boulevard"hier. Ik had seafood op hete ijzeren plaat. Dat is een Chinese manier van voedsel bereiden. Eerst wordt alles in een wok klaar gemaakt. Dat wordt dan op de plaat, die een tijdje op het gas heeft gestaan opwarmen, gelegd. Als de saus klaar is kan die over het eten wat op de hete plaat ligt worden gegoten. Wat lag er nou allemaal op mijn plaat? Ik had 3 tropische krabben, 6 garnalen, stukken inktvisarm, en nog een paar andere stukken zeevruchten die me niet bekend zijn, volgens mij was dat ook inktvis. Ik was een fascinerend aandachtspunt geworden aan tafel. Een van de Duitsers zei: Don't mess with a dutch guy,cause they eat crap (ja echt craP)..... of Don't fuck with a dutch guy, cause they will eat your head. Nu weten jullie ook meteen wat en hoe ik seafood heb gegeten.

Vandaag zijn we naar het nabije strand gegaan. Daar kun je voor een paar euro een hele dag een ligbed met rieten parasol huren bij de palmbomen. We zijn eerst ff de zee in gegaan en daarna hebben we ons op de ligbedden gelegd en ons drinken en eten van de supermarkt genuttigd. Toen ik mijn drinken op had ben ik naar een strandbar gegaan waarvan ik met een dikke verse kokosnoot met rietje terugkwam op het strand. Heerlijk! Ze gooien je hier dood met kokosnoten..... (niet letterlijk opvatten he! want dit kun je natuurlijk erg letterlijk opvatten, stel je eens voor dat je onder een palmboom ligt te genieten van de zon of schaduw en een drankje, helemaal ligt weg te dromen  en een dikke noot valt van de boom naar beneden op jou....Weg droom! niet zo leuk denk ik toch!) Toen het wat later in de middag werd en de zon wat minder zijn we nog een keer de zee in gegaan. Dat werd een snelle duik, want binnen 3 minuten kreeg ik een felle pijn boven in me linkerarm. Het leek alsof mijn huid open werd gescheurd. Dus zijn we meteen zo snel mogelijk uit het water gegaan en heb ik Charel mijn arm laten zien want ik kon zelfs niets raars eraan opmerken. Hij ook niet, maar na een minuutje of 2 werd de pijn nog wat erger en begon de huid op te zwellen. Allemaal opgezwolle lijnen op me armen die beten als een .. PIEP.. (ja kom hey, ik ga een beetje mijn blog verzauwen met vloeken). We wisten meteen al wat het was geweest. Een kwal. Dus meteen naar het hostel gegaan of ze een lokaal goed middel hadden tegen kwallensteken. Ik had een zalfje gekregen dat ik erop moest doen en dat zou de pijn verzachten. Het hielp heel goed, na een uurtje of 3 had ik al helemaal geen last meer. Wat een egoistische beesten ook he. Ze hebben allemaal een bepaald ruimte om hun heen waarin alleen zij mogen verkeren en niets anders. Waag het je niet om per ongeluk iets dichterbij te komen want dan krijg je ervan langs met hun tentakels. Als het druk is in de metro zijn er zeker 3 mensen die tegen me aanstaan zelfs... die ga ik toch ook geen zweepslagen geven omdat ze op dat moment wat dichter op me staan. Maarja mijn zweep-tatoeages zijn al wat weg aan het trekken.... het lijken net mislukte tatoeages zonder inkt (zie de foto).

Morgen gaan we naar een ander strand waar we met een scooter of dergelijke naartoe rijden. Daar zal vanalles en nog wat te doen zijn dus we laten ons verassen. Ik zal dan wat foto's maken van het strand en de activiteiten voor zover daarvan foto's van kunnen worden gemaakt. Dus jullie worden op de hoogte gehouden.

Chinees Hawaiaanse groeten uit Sanya, Hainan.

1. Je zielsverwant:
    20 augustus 2009
    Schat, heb me doodgelachen om je kokosnoten:P
    Maar heeft Charel niet over je heen geplast toen je was gebeten door een kwal? Heb gehoord dat dat dan de bedoeling is...
    Nou, ga even je foto's bekijken, amuseer je nog!

KUS