Shanghai update

11 augustus 2009 - Shanghai, China

En daar ben ik weer!

Leuk die berichtjes, ben blij dat ik deze site heb aangemaakt... ik zie dat t wel goed werkt. Sorry dat ik een aantal fotos van Beijing bij test had geplaatst per ongeluk.

We zijn de laatste dag in Beijing nog naar de Wangfujing snackstraat gegaan waar we de insecten op stokjes hebben gegeten. Daarna nog wat rondgekeken bij een gigantische kinderwinkel vol met alles wat je voor een kind maar kunt kopen. Daarna nog wat gaan eten in het foodgedeelte van een van de winkelcentra van de straat. Daar hebben we noodlesoep gegeten. Mah joh, een grote kom vol met groenten, vlees, noodles en boulion. Toen we gingen zitten kregen we al thee gratis, maar naast de soep hebben we een karaft koude thee met fruit mix drank erbij bestelt. HEERLIJK! Toen we dat ophadden en helemaal verzadigd waren zijn we naar het station gegaan waar we de trein met de andere duizenden chinezen hebben gepakt naar Shanghai. Daar moet je echt niets fout doen anders begint het gestresste personeel meteen op je te schelden en zijn westerse mensen compleet doof voor een uur ofzo! Dus hebben we maar niets fouts gedaan, want we hadden geen zin om doof te worden. Toen we in de trein zaten op het gangpad bleek dat we niet de enige mensen waren die staanplaatsen hadden. Die hele trein zat vol met mensen! T leek bijna een trein uit Calcutta. Een chinese jongen begon al tegen me te praten in t engels maar kon m niet echt verstaan dus heb ik me boekje maar gepakt en meteen zat ik in t centrum van chinezen die t heel interessant vonden om dan ook alles te willen oppikken wat ik te vertellen had. Ze lagen al helemaal plat van t laggen toen ik Hau Pango en Qu si ba zei wat Cool en Val toch kapot betekent. Voor me zat een chinees jongetje die zwaar iritant was. Hele tijd aan t schreeuwen met zijn Ghallo en zijn voetjes op me legde. En de moeder die kon dat kind ook niet opvoeden. Ze stond zelfs op voor haar zoon zodat haar zoontje de hele bank had om op te slapen en de moeder zat op haar hurken te slapen. Die jongen naast me vermaakte zich maar met de taaluitwisseling, hij kon zelfs de r uitspreken bij nederlandse woorden!!!! Toen bood hij ons wat gemarineerde kippenklauwen aan. Die moesten we aannemen, dus ik maar een heel verhaal verzonnen in t chinees dat ik die al had gegeten en ze niet lekker vond. Er was ook een Shanghainees die heel goed Engels kon spreken en waar ik een hoop informatie mee heb uitgewisseld, met name over de reis door china en over nederland. De trein was verder super goor. De gekoelde lucht werd niet verfrist, dus na een tijd zat je de lucht gewoon te recyclen. Ook ben ik constant wagenziek geweest. Verder komen steeds van die mensen langs die heet water nodig hebben voor hun thee (chinezen zijn de grootste thee freaks van de planeet!) of voor bakje noodles. Dan heb je nog de nasty aso mensen, spugen ze gewoon op de tafel of op de grond, heel hard en vals met koptelefoon zingen, botjes op de tafel pleuren, vruchtenafval uitspugen op de grond of tafels, zeveren en dan ook nog stinken, daar zijn sommige chinezen ook een kei in. Viel me wel op dat als je een chinees hebt die stinkt dat t altijd dezelfde geur is, ze ruiken dan naar een verrotte worst. Na die stomme 13 uur in de trein zijn we in Shanghai, daar hadden we ons door een oude chinese  voor wat kleingeld naar de metro laten leiden. Daarna uitgestapt bij het hostel en kamer opgegaan. Tis als een hotel eigenlijk, met een iets grotere badkamer op onze kamer dus super goed. Had de carrefour al zien liggen dus das een goed teken. De typhoon brengt zwaar noodweer in de provincies onder Shanghai en hier alleen maar wind en veel miezel! Maar doordat het in het binnenland weer raak is met heftige regens met de bekende aardverschuivingen hebben we ons plan gewijzigd en blijven we een aantal dagen langer in Shanghai. We vliegen de 14de vanaf shanghai naar guilin in guangxi. we kunnen nu gelukkig wat meer op ons gemak doen in shanghai. Ik ben nu ook gelukkig compleet afgekickt van 7 beijingse sigaretten per dag te roken, hier is de lucht dus gewoon schoon. Ik ben door die gore, warme, vochtige Beijinglucht wel erg gewend aan warm en vochtig weer. We zijn gister 10 aug  naar de Nanjing Road gegaan (de grote lange winkelstraat in Shanghai centrum) daar stond de thermometer op 26 graden s' avonds, maar ik vond t maar 21 graden, terwijl t ook nog eens erg vochtig is. Dus mijn microvezelhanddoekje heeft eens wat vakantie. Heb een zonnebril op sterkte gekocht voor een prikkie. Eerst montuur uitgezocht daarna gratis oogmeting, kleur van de glazen. 2 uurtjes wachten en de zonnebril is klaar. T valt wel op dat meteen 5 mensen om je heen schieten om je maar zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Ik vond namelijk de glazen wat te licht, ok dan maken we ze wat donkerder geen probleem. Er werd ook voor een engels sprekende verkoopster gezorgd. Het is alleen iritant in kledingzaken, daar komen 3 mensen achter je aan, zodra je iets aanraakt is t meteen: size? you want jeans with? nice? colour? en dan elke keer..... is dus wat minder. De prijzen zijn hier tzelfde als in nederland dus dan maar kleren wassen. Vandaag nog naar de carrefour gegaan waar je je ogen uitkijkt. het is een super grote supermarkt like wallmart met allemaal lekkers en niet duur. De carrefour ligt in een winkelcentrum wat qua grote hier normaal is maar voor westerse vrouwen een 7e hemel zal zijn en voor mannen de 666ste hel kan zijn. Voor ons was t toch wel dat laatste want er komt een gigantische hoeveelheid op je af en je weet niet waar je moet kijken, prijzen zijn tzelfde als in nederland en dan is het niet meer leuk. daarna naar onze kamer gegaan ff wat spullen neergelegd en naar ons favoriete restaurant 2 straten verderop gegaan. daar krijg je voor 80 cent een hele grote karaft met vers fruit en thee. dan heb je de keuze tussen westerse keuken (pasta's en pizza's en bbqdingen) east meets west keuken ( zoals chinees vlees/groenten/rijst in een ovenschaal en gegratineerd) en de chinese keuken (hotpot, dim sum enz.) we zijn bijelkaar al vaker  4 euro kwijtgeweest per persoon waarbij we compleet verzadigd naar t hostel gingen of de stad in gingen want onbijten doen we er ook al! Morgen gaan we naar een stadsdeel waar we goedkoop sieraden en kleren en vanalles zouden kunnen kopen, maar dan niet nep... gehoord van de shanghainees uit de trein. Omdat het alleen overmorgen zonnig weer wordt gaan we dan pas naar de Bund (google t maar), Pudong met de Jin Mao Tower (nieuwe zakelijke gedeelte met de wolkenkrabbers) en French Consession (google dat ook maar). Er waren wel heel veel straatverkopers op Nanjing road en ze gingen pas echt bij Wo Bu Yao (ik wil niet/geen behoefte aan) of ze met een blik aankijken dat ze van binnenuit verbranden. Ze zijn ook meteen beledigd als je dat zegt... mja zelf schuld. Charel wees naar een steegje waar een aantal kleine restaurants lagen... ik keek ernaar en binnen 2 seconden had ik 10 mannen om me heen staan die ons daarheen wilde lokken. Toen we die wisten af te schudden liep nog een klein jongetje naast me die door die mannen was ingezet om ons toch terug te lokken. Kinderarbeid is hier nog altijd aanwezig ook al is t verboden.

Vanavond me vieze was afgegeven in t hostel. Morgenvroeg zijn ze alweer schoon! Shanghai is net zoals Beijing een enorme bouwput. T grote verschil zit hem in de hoogte. In beijing is het meer breed en in Shanghai schiet alles de hoogte in. Overal gebouwen met vliegverkeerwaarschuwingslichten. Ook zijn de mensen hier ietsje moderner ingestelt. Over een paar jaar zal Shanghai een nette stad zijn zonder vieze krotjes en met veel westers ingestelde bedrijven en chinezen. Er mogen ook geen dieren de metro in, dusja dan prop je je kat of hond die je wel of niet zal gaan opeten in je plastice tuut of in je rugzak of handtas. T is al niet meer normaal dat dit gebeurt want we zagen bijna iedereen in de metro staren naar een bewegende tas van een jongen waar steeds miauw uit kwam. We moeten ook altijd door de sjiet-straat voor t restaurant en de metro. Daar staan krotjes op de stroep waar voren het terras is, binnen wat stoelen, tafels en kassa staat en achter op de stoep de buitenkeuken waar t eten maar wat op de pratsj-stoep ligt. En als chinezen voelen dat ze moeten poepe dan doen ze dat gewoon ff achter een pilaar op straat/stoep of ff langs de stoep in t parkje/berm. T ruikt ook heel apart op die straat een mix van conimexkruiden en chinese poep. De scooters hebben me al 2 keer aangereden omdat ze gewoon niet weten wat afstand houden is bij het langsrijden. Ohja sommige stoplichten en transformators hebben hun kabels kapot die maar wat naar onder bengelen of op de stoep liggen. Dus het ontwijken van deze pewerloins is ook een activiteit voor ons in shanghai.

ok genoeg geweest weer. ik ga van mijn bak oreo ijs genieten enzo bij de tv. Misschien is er weer een grappig programma op tv zoals eergister. Dat was een show als Singing Bee waar mensen liedjes moeten zingen. Alleen zijn dit allemaal individuele kandidaten die allemaal 1 willekeurig liedje krijgen die ze helemaal moeten kunnen zingen. Maar wat een afgang als ze een klank vergeten of verkeerd zingen. Komen meteen de man en vrouw van t programma a la Team Rocket van Pokemon, die dood leuk zeggen: aaah Nee gelukkig is t voorbij dat was toch ook echt niets he. Kandidaat krijgt rode rook in zijn gezicht geblazen en een heel gemeen chinees uitlach mp3tje wordt afgespeeld.

Nou.... nu echt genoeg!

De mazzel/adieje/hoiu/tot ziens/salut/tschuss/bye bye/Cai Zjian

1. Timo Olieslagers:
    eej kerels,

Weer hele leuke verhalen glenn, men complimenten haha.
    Volgensmij hoor ik over een maand niets anders meer van jullie dan over china, maar dat maakt niets uit.

Volgensmij vind jij t helemaal niet erg van t slechte weer, vind jij alleenmaar leuk:P zijn de insecten trouwens lekker of vallen ze tegen?

Ohja, zijn jullie ook al leuke chineese meisjes tegengekomen? geen hoortjes he, haha.

groetjes Timo.
    p.s. ik verwacht wel een kadotje van jullie, haha
  2. Je zielsverwant:
    Pewerloins hahaha
    heb je t toch weer erin weten te zetten :P
    Ik vertelde mn ouders net over de insecten op een stokje, pap wilde meteen weten wat voor insecten en mam kon alleen vies kijken :P
    En ja, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar die chinese meisjes, misschien kun je morgen wat goedkope sieraden voor ze kopen? haha

KUSSS
  3. Mam en Pap:
    11 augustus 2009
    We hebben er weer de zakdoek bij gehaald; wat waren dat voor snacks op de stokjes? Zeker van die kruipdiertjes. Ha, ha,ha.
    Genieten jullie er maar van. Daaaaaaaaaaaaaaaaaag.
    groette oet Sjilvend.
  4. Janine:
    in een woord;
    Awesome! (H)
    x.
  5. Margo:
    12 augustus 2009
    Leuk, dien berichte. Jedere daag kiek ig ff of ze weer get nuujts te melde hubs. De beelde die vier te zien kriege van de typhoon zint versjrikkelijk. Ganse hoezer die mit ´t water weggesjpeuld were. Maar good dat ger nog ff in Shanghai zit geblieeve. Ich wunsj uch nog veul plezeer.
  6. Carla:
    Hoi Glenn,
    Heb je verhaal gelezen met een lekkere kop koffie erbij maar die smaakt me niet meer??? Als jullie gezond van die reis terugkomen dan kunnen jullie de eerste vijf jaar niet meer ziek worden. Knap dat je al dat ongedierte naar binnen krijgt. Ga over een paar uur weer nieuwe koffie maken als mijn misselijkheid is gezakt!!! ha,ha.
    Nog veel plezier jullie tweetjes. Gr.Carla en Jo.
  7. Rianne:
    13 augustus 2009
    Glenniejjj,,

Jullie maken wel wat mee daar! Ik mis wel het verhaal van je knipnicht in de trein haha

Gelukkig hebben jullie niet veel gemerkt van die typhoon, mijn moeder had me een filmpje daarover laten zien... Ben blij dat jullie alleen wat wind en miezel hadden :P

Veel plezier nog!

x