Hainan en een Chinees ziekenhuis

22 augustus 2009 - Sanya, China

Hallo, mensen uit het land waar hard gewerkt wordt (in China dus niet, dus weg met die illusie dat Chinezen harder werken dan Europeanen!).

Dit is de laatste blog uit Hainan en dus ook onze laatste dag in Hainan. Gister was het alweer een zonnige dag met in de middag 38 graden of meer. Dus midden op de dag moet je aan een verkoelende activiteit doen of anders niets. We hadden het idee om met een scooter naar Yalong Bay te cruisen. We hebben 1 scooter gehuurd want dan bespaarden we weer wat money. Toen we bij Yalong Bay aankwamen hebben we de scooter geparkeerd en zijn we naar het strand gelopen. Daar hebben we ondervonden dat watersport er erg duur was en het er veel te heet was om te blijven. Dus hadden we het idee om naar de stad Sanya te gaan. Ik ben ook bevoegd om erop te rijden maar ik wilde eerst ff wat testritjes maken op de grote parkeerplaats bij Yalong Bay. Dat ging prima. Toen zijn we naar Sanya getourd en hebben we ons daar op een terasje gezet om ff wat te drinken. Toen we de scooter wilden afsluiten kwamen we erachter dat het slot nog op het muurtje van de parkeerplaats zou liggen van Yalong Bay. Dus toen maar weer helemaal terug gereden en daar het slotje opgehaald. Daarna helemaal terug naar Sanya. In Sanya ligt ook een strand, een heel erg lang strand. En daar kun je makkelijk langs rijden. Dus zijn we daar ook langsgereden. Hebben we wat kokosnoten leeggedronken en toen weer terug naar het hostel. Oei kijk de brandstofmeter! We hadden hem bijna op Empty staan, dus maar ff gaan tanken. Na het tanken gingen we terug naar het hostel. Ofja..... dat probeerden we.... we hadden ons verreden we waren het hostel voorbij gereden en kilometers ver de andere kant opgereden. Achja gelukkig wisten we onderhand wel welke wegen we moesten hebben en waren we al snel weer dichtbij het hostel. Toen we nog maar 1 straat verwijdert waren van het hostel moesten we links afslaan door het drukke chaotische Chinees verkeer. Ik zat achter het stuur en ik moest snel gasgeven om te kunnen afslaan maar ik moest direct erna meteen weer afremmen voor die mensen die niets snappen van verkeer. Maar wat deed ik, ik gaf gas ipv te remmen. Toen ik dat door had ging ik toch nog remmen alleen op de verkeerde manier dus de scooter kiepte om en we gleden naar de stoep. Stom stom stom!  Ff dacht ik dat ik weer op een fiets reed. Charel had wat schaafwonden en was verder ok. Ik had een diepe vleeswond aan me elleboog en de scooter had een licht kapot. Toen maar snel naar het hostel en daar de wonden schoon gemaakt en ontsmet zo ver dat lukte. Ik dacht eerst valt best mee want het deed niet eens pijn. Maar Charel kwam met zijn EHBO-kennis bij me en verwees me naar een dokter. Op zich wel een goed idee, want wat als het dalijk slecht zou aflopen met die wond van me. Toen de taxi naar het ziekenhuis genomen en daar kwam ik eerst bij een dokterkantoor met mijn bloederige elleboog waar de dokter een gesprek had met een patient en nog wat mensen. En daar zat ik....... 5 minuten 10 minuten.Oh, toen moest ik naar een andere kamer. Surgery stond op de deur. WAT?! Gaan ze me opereren? Waar is dat nou voor nodig?! Ik heb maar een wond. En er werd mooi gezegd dat mensen Engels spraken daar. Neuuh.... do you speak Chinese? Dat konden ze wel zeggen. De dokter begon mijn wond te ontsmetten met een zoutoplossing.... normaal doe je dat met jodium. Maarja zullen ze zeker nog niet van hebben gehoord hier. Charel hield alles goed in de gaten of het allemaal netjes werd gedaan. Ik hing boven een vuilnisbak met mijn elleboog toen de dokter mij was het ontsmetten. Fantastisch. Toen kwam de verpleger en die was wat aan het brazelen over mijn wond tegen de dokter en wilde met zijn vinger iets op de wond aanwijzen. Met zijn blote vinger nog wel! Dus ik meteen in 1 keer duidelijk gemaakt dat hij niet met zijn blote vingers eraan moest komen. Toen er eindelijk iemand aan kwam die Engels kon spreken vertelde diegene ons dat ze mij antibiotica wilden geven. Leuk Leuk. Ik weet dat jullie me willen helpen maar als ik de verkeerde antibiotica slik maak je het nogvele malen erger. Ik ben namelijk allergisch voor een breed spectrum antibiotica. Hoe leg je dat nou uit  tegen een dokter die geen Engels kan. Die Engels sprak wist ook al niet wat allergic betekende . Dus dan maar ff opzoeken in het handboekje. Gelukkig stond het erin en het duurde een half uur ofzo voordat ze het doorhadden. Voordat ze van mijn allergie bewust waren wilde ik niet worden "geopereerd" want je weet maar nooit wat ze in je spuiten. Daarna kwam opeens de jodium. Wouw dus ze weten er hier toch vanaf. Er werd een enorme hoeveelheid gebruikt, ze wilden zoveel mogelijk schadelijke bacterien doden. Toen spuitje voor de verdoving gezet want ze gingen me hechten. Eerst hebben ze het wat meer opengeknipt en een stukje verkleurd weefsel weggeknipt het kon van het gestolde bloed zijn maar het kon net zo goed vuil zijn van de Chinese weg. Daarna 3 hechtingen gekregen en werd het op de Chinese manier ombonden. Het viel achteraf allemaal mee. Het was alleen wat minder in het begin toen ik het ziekenhuis binnenliep en zag in welke staat het zich bevond, verwonderde het me dat ze er mensen in behandelden. Maargoed. We hadden nog niet gegeten dus daarna maar ff lekker gegeten bij de "boulevard".

Vanmorgen moest mijn verband eraf worden gehaald en nieuw verband erop. Charel met zijn geweldige EHBO kunsten was zeer creatief met verband en een wond verbinden. Het blijft ook gewoon zitten, niet zoals de Chinese manier dat het een beetje is verschoven. Vandaag hadden we niet veel op de planning staan. Ik kon niet in de zee gaan zwemmen vanwege me wond, maar niet dat we behoefte hadden aan alweer een dag zwemmen in de zee. Potje gekaart op het terras bij het strand onder de palmbomen met een verkoelend drankje en een zeebriesje. Vooral dat laatste was zeer belangrijk anders lagen we weer op apegape. Daarna nog wat dingen gekocht bij de supermarkt voor vanacht als we op het vliegveld moeten wachten op onze vlucht. En zijn we nog wat gaan eten iets buiten de stad. Daar hebben we heerlijk gegeten voor 4 euro met z'n tweetjes nog wel. Een pot thee, flinke kom rijst, een schaal met gewokte groenten en een schaal met super verse garnalen. Het is hier heel normaal om bij een restaurant je seafood aan te wijzen bij de aanweizige aquaria. Je wijst je maaltijd aan en binnen 5 minuten staan de heerlijke geurende gerechten voor je neus op tafel. Hainan is het Mallorca voor de Russen. Er komen hier zelfs zoveel Russen dat bijna alles is vertaald in het Russisch en sommige Chinezen hebben zelfs wat Russisch geleerd. Heel handig, want Russen die hier op vakantie komen praten alleen maar Russisch. Engels? Wat is Engels? Russisch! En ze gedragen zich hier erg onbeleefd tegen de Chinezen. Zich opwinden voor niets. En dan nutteloos in het Russisch gaan vloeken. Denken ze werkelijk dat Chinezen hen dan gaan verstaan. Touristisch ingesteld zijn de Chinezen hier wel want velen praten basic English. Ze vinden het hier ook helemaal geweldig als je een paar woordjes Chinees spreekt en dankjewel (xiexie)  stellen ze al helemaal op prijs. Genoeg over de Russen. Morgen vliegen we heel vroeg naar Shenzhen. Dat is een stad boven Hong Kong. Vandaar uit gaan we naar onze kamer in Hong Kong. Hong Kong? Niet Macao? Nope, Macao gaat niet door wat betreft overnachten omdat het er erg duur is. We gaan wel een dagje vanuit Hong Kong met de boot naar Macau toe. Dus gelukkig hoeven we niet nog een ding te missen wat eerder was gepland.

Hainan was ons zeer goed bevallen. Ook al hebben we een ongelukje gehad en ben ik door de kwallen mishandeld. Dat bederft de pret niet. Als ik zou terugkomen en het Blue Sky Hostel staat nog op zijn pootjes dan is dat de plek van verblijf. Ze zijn hier super gastvrij en als je wat wilt ondernemen dan wordt het voor je geregeld. Verder hebben ze ook erg behulpzaam opgetreden toen ik met mijn wond zat. Met mijn arm gaat het nu goed en ff hopen dat de vlucht meezit. Dan zijn we op tijd in Hong Kong!

Ik zal vandaag, maar denk wel eerder morgen de laatste foto's van Hainan op de site zetten.

De mazzel en niet te veel zorgen maken he! Het gaat allemaal goed!

PS: we zijn weer een ervaring rijker, want we hebben kunnen zien hoe het in een Chinees ziekenhuis eraan toe gaat.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Glenn:
    22 augustus 2009
    Ha mam en pap.

Zoals te lezen valt gaat t goed met ons. En nee ik ga niet de zee in met mijn hechtingen en ik drink ook geen alcohol. Zal ook geen probleem worden want daar heb ik hier geen behoefte aan. Ik had 2 dagen terug een cocktail besteld. Ik kreeg een kaart en alleen de bloody mary kwam me bekend voor maar ik had m nog nooit gedronken. Mam heb jij m al eens gedronken? Het ziet er best lekker uit... maar na 1 slok heb ik me meteen een sappiej besteld. Much better. Bloody Mary was me te bloody.

Maargoed wij gaan nog wat kleins eten en drinken en dan naar het vliegveld :). voor de zoveelste keer vandaag fruit eten. Dat is echt heerlijk hier. Vooral het ontbijt vanmorgen. Sanwhich met ei, bacon, komkommer, sla en tomaat en een kom met yoghurt, cruesli en behoorlijk wat stukken tropisch fruit. HEERLIJK!

Groetjes.

Glenn en Charel
  2. Mam en Pap:
    22 augustus 2009
    Hey "limburgse"jong,

Een bloody mary heb ik al gedronken. LEKKERRRRRRRR.
    Maar misschien voor jou te sterk. Houd je maar voorlopig bij n sappie.
    Weer een leuk stukje geschreven. Het is voor jullie een hele belevenis.
    Geniet nog maar ff van al dat mooie en vooral het heerlijke eten.

de groette oet het Limburgse Land
  3. Carla:
    25 augustus 2009
    Hello there.....
    Vindt het lezen van jullie belevenissen nog steeds super spannend. Wel gezond blijven!! Zal wel erg saai worden als jullie weer terug zijn.
    Maar eerst nog lekker een paar dagen flink genieten.
    Van die beestjes overal op en in word ik wel een beetje misselijk. Maar daar zijn jullie al aan gewend. Mij lopen de rillingen over de rug.
    Je moeder moet de koffer maar eerst eens goed nakijken voordat deze in huis gezet wordt! Ha, ha! Groetjes Carla en Jo.