Watch! Watch! Watch!

16 augustus 2009 - Yangshuo, China

Ha! Allemoal!

Misschien een lange tijd weer geleden maar het internet in het hostel in Shanghai was veel te slecht om ff tijd te nemen voor een update. Shanghai was ons erg goed bevallen! Echt een bruisende stad. We hebben nog heel wat eettijd doorgebracht in ons favoriete restaurant 2 straten verder dan 't hostel. Ik had al geschreven dat chinezen echte thee fanaten zijn. Dat merk je ook in de restaurants ze hebben zeker 10 mix dranken gemaakt van thee en iets erbij, fruit of melk. We hebben het oude stadscentrum bezocht van Shanghai. Na de metro moesten we door de bloedhete achterbuurten. Hier moet je echt oppassen dat je niet wordt platgereden want chinezen willen doorrijden je zal plaats moeten maken ook al stroomt het verkeer in deze straten helemaal door elkaar. Eindelijk aangekomen bij het oude deel, komen uit elk winkeltje de verkopertjes de stoep op springen. Ghallo! You pearl? Nice pearl! Look look nice pearsl! Knife? Good knife! En dan reageer je gewoon niet want anders beginnen ze te ratelen als een veilingmeester. Het leuke van die winkels is dat als je iets leuks ziet wat je wil kopen heel goed kunt afdingen. Gewoon niet intrappen in die zieligkijkende neppe gezichtstrekken van de verkopers. 80% onder de vraagprijs zitten en vaak gewoon blijven! Want ze verkopen het je toch wel. Na een half uur wisten we al niet meer waar we moesten kijken, zooooooo veel "troep" wat ze verkochten. Ik was op zoek naar een ring, dus liepen we een juwelierszaak binnen. Maar dat bleken alleen trouwjuwelen te zijn. Dan maar de volgende, hetzelfde liedje. Alle juwelierszaken zijn hier ingesteld op koppeltjes. Tja pech dan. Schoenen voor een lage prijs. Ghallo HEY! You come! Look shoes! Nice for you! You like? This like? Ik een paar leuke gezien. Try? Size? 48 :) WAAAAAAA! blablablabla! wheheheh!        Jow lach mij maar uit, ik wil wat kopen van je en je hebt niet eens mijn maat dus dan maar wat minder geld vandaag. WATCH! You want watch?! Komen alweer die straatverkopers met hun geplastificeerd boekje waar iphones, ipods, rolex horloges en andere neppe troep instaan. En een zo'n vrouw die liep de halve straat met ons mee die dacht dat charel interesse had in een product dat zij verkocht. Achja. Niets gekocht, charel een paar schoenen, gingen we richting de Bund om daar eerst nog wat te gaan eten. Daar zaten we bij een restaurant met de Sishuan keuken die bekend staat om de zeer pittige gerechten. Charel had een soort van shoarma vlees met pepers en uien. Vooral die pepers waren goed te merken. Ik had gebakken stukken vis in een zoetzure saus, erg lekker en helemaal niet pittig gelukkig want ik heb t al warm genoeg hier. Daarna naar de Bund gelopen om wat fotos te maken van de bund by nicht en de skyline van Pudong by night. Dat ging heel moeilijk want er wordt daar overal gewerkt en staan er hog omheiningen wat foto's maken bemoeilijkt. Toen hebben we daarna een soort van touristische metro gepakt onder de Huang Pu rivier naar Pudong. Daar hadden we gelukkig wel de kans om wat fotos te maken.

De volgende dag zijn we naar de Jin Mao toren gegaan, waar we eerst een hele weg omheen moesten lopen omdat Pudong nog steeds in aanbouw is, Shanghai heeft een ware fetish voor moderne wolkenkrabbers. Ook een grote voor rare wolkenkrabbers, zoals de nog niet complete toren bestaande uit allemaal op elkaar staande zuilen met de stijl uit de oudheid. Heel lelijk! Nadat we een geslaagde bezichtiging hebben gehad van de Jin Mao toren zijn we nog ff wat gaan eten in t zoveelste winkelcentrum van shanghai. Sushi bij een echte sushi bar met de sushi op schoteltjes op een lopende band. Heerlijk! We hadden gelezen dat zich een enorme markt zich onder in het lokale metro station bevindt. Daar kun je echt vanalles krijgen. Horloges, ipods, verrekijkers, merkkleding, neppe merkkleding, kunst, troep, schoenen, jassen, jassen op maat, pakken op maat, sierraden sjaals enz enz. Steeds als je een winkeltje/kraampje hebt gepasseerd schrikken de verkopers wakker en beginnen ze op hun allerbeste engels tegen je te kakelen. Tussendoor komen er nog 6 mensen per minuut langs je met Hey Watch! Watch I have watch! You want watch? Many watch, just watch! Look nice watch inside! Watch you like what watch? Uj......neuh.... alse neet ophils mit dien gewatch dan watsj ich dig dalijk ins om dien oere mit dien watch! Heel iritant om de hele tijd dat gekakel van die mensen aan te horen maar uiteindelijk hoor je ze al niet meer en kijk je of je iets leuks tegenkomt en probeert het voor een prikkie te kopen. Vooral dat afdingen ging geweldig... Gewoon bij je prijs blijven ook al gaan ze uren zeuren 10 keer noemden ze hun laatste prijs, yeah richt trap ik niet in.... You are soooo smart! Yeah I know, Zai Jian! De volgende dag nog een keer anar de markt gegaan want hij was te groot om het in een paar uurtjes te doen. Met de tas vol gingen we naar t hostel om daar nog wat te eten en om te kleden om naar Bar Rouge te gaan. Na 2 uur zoeken op de bund hebben we maar wat uitgaande chinezen gevolgd die gelukkig een hotel inliepen waarin Bar Rouge op de bovenste verdieping lag. Helemaal opgelucht aangekomen wat gedronken en naar het spektakel van de bartenders gekeken. Ze gooien hier met de cocktails en bouwen een groot vlammenspektakel direct op de bar. Sjiek! De volgende dag met de magneet trein (Maglev train) naar het vliegveld om naar Guilin te vliegen. We hadden anderhalf uur vertraging en onder het vliegen mochten we geen 1 keer de gordel afdoen. Dus onder t eten prikte door de onophoudelijke turbulentie steeds naast je eten. Een uurtje voor aankomst nog een prachtige lichtshow gezien van onweerswolken op een afstandje van het vliegtuig. In Guilin was er geen een controlle van 0 en onze chauffeur stond ons op te wachten om ons naar Yangshuo te brengen. Daar in het hostel werd al meteen ons en programma dat we zelf mochten samenstellen voorgelegd en konden we daarna gelukkig weer in bed slapen.

De volgende morgen moesten we alweer op tijd uit bed want we gingen met onze hostelbasin een fietstocht maken door de omgeving. We zitten hier in het gebied van de boeren met hun huisjes en natuurlijk de rijst! WE hebben gister geweldige tocht gehad per fiets door het unieke landschap. Het ruikt hier ook meer fris en we zien de zon en merken hem ook erg goed. Gister een beetje te goed, nogal verbrand door de zon die achter de wolken zit. Dus heel sterke zonnestraling. Voor de eerste keer nog in een modderbad geweest in de grotten. Daarna nog wat gedronken in een chinese bar.

Vandaag moesten we om half 7 smorgens al met een busje naar de li rivier waar we een boottocht hebben gemaakt. Ik moest echt mezelf tegenhouden om niet te veel foto's te schieten want na elke paar 100 meter kwam je weer een landschap tegen wat weer waard was voor een foto. Daarna wat gaan eten in Yangshuo en onze kleren gewassen op de kamer. Net nog ff gepraat met wat Franse backpackers die net uit Hunan zijn gekomen. Dus gaan we weer een uurtje later avondeten. Tis hier nog altijd warm vochtig weer met veel zon, ofja die is net onder /achter een karstberg gegaan.

Morgen gaan we naar Guilin en de 18e vertrekken we voor een paar dagen naar het Chinese Hawai, Hainan.

Misschien dat ik in Guilin nog wat schrijf. Jullie zijn in ieder geval weer zoet met een hele lap leesstof.

Bai Bai

Glenn en Cha Li

1. Je zielsverwant:
    16 augustus 2009

whahahahaha BRILJANT
    aanbidding etc

klinkt echt leuk allemaal, en helemaal niet gevaarlijk, ben eindelijk gerustgesteld!!
    Schat, amuseer je!

KUSSSS
  2. Carla:
    20 augustus 2009
    Hoi avonturiers,
    Kon best nog een half uurtje doorlezen over wat jullie meemaken.
    We kunnen de spanning en hitte voelen. Zal straks afkicken worden voor jullie. Geniet nog lekker en blijf gezond.
    Groetjes Carla en Jo.