In de cel gezeten en weer thuis

8 september 2009 - Brussels, België

Jaja!

Ik weet 't! Jullie hebben lang op een blog van Hong Kong moeten wachten. Nou hier is i dan eindelijk. Ik heb ook nog wat foto's van Hainan en natuurlijk Hong Kong op de site gezet.

De vlucht van Sanya naar Shenzhen ging goed. We hebben weer gemerkt bij de bagageband dat elke Chinees een dichtgetapete doos vol met eten heeft meegenomen, behalve wij 2. Toen we onze rugzakken hadden gepakt liepen we de aankomst hal in/uit, waar voor de zoveelste keer veel mensen reizigers stonden op te wachten, en waar alweer niemand op ons stond te wachten. "Verslagen" liepen we door de menigte heen naar de busbalie. Daar tickets gekocht voor de bus naar Hong Kong. "Waar in Hong Kong moet je heen?". "Kowloon", zeg ik. "OK". Moesten we opeens een vrouwtje in roze kleren volgen. Die nogal heel erg snel liep. Volgens mij dacht ze dat we moesten afvallen. Een marathon rennen met een zwaarbepakte rug is dan een extra goede oefening. Yeah.... en het kon maar niet ietsje langzamer. Bagage bij de bus werd afgenomen en in de laadbak geduwd. Wij werden in de bus geduwd en we reden naar de grens. Daar uitstappen en bagage mee. Bij de douane ff wat papiertjes laten zien en we konden weer naar de volgende bus. Die bracht ons tot bij een metrostation. Daar moesten we een kaartje kopen voor de metro. Eerst geld gepind. Toen kwamen we bij de automaat en kon je dus alleen met kleine bedragen betalen. Dus ik naar de informatiebalie en uitgelegd dat ik geld gewisseld wilde hebben voor kaartjes te kopen. Gaven ze me de verkeerde briefjes! Ik weer terug en alweer gezegd dat ik briefjes wilde waarmee ik kon betalen.... uiteindelijk kreeg ik mijn biljetten die wat minder waard waren en de metrokaartjes. Daarna was het weer ff uitvogelen hoe je met het kaartje door de poortjes komt. Al snel zagen een paar mensen van Hong Kong mij staan prutsen. Die hielpen ons waarna ik hen bedankte en waarop ik een soort van bijna Amerikaans afscheid terug kreeg. You are so welcome! And have a realy nice holiday in HOOOOONG KOOOOOONG (zwaai zwaai). Sow hey! Valt goed te merken dat ze hier Engels praten. Toen we het gebouw gevonden waar ons hostel in ligt zaten we opeens bij het verkeerde hostel bij de bazin op het kantoor. Dat was een Chinese vrouw op leeftijd en ze wilde maar niet snappen dat we hier verkeerd waren. Charel snel gecheckt welke we wel moesten hebben en toen begon ze met dat we in haar hostel moesten blijven en naar de kamers wilden kijken. Blablablabla...... je werd echt moe van die vrouw. Gelukkig meteen erna wel bij het goede hostel aangekomen en de sleutel van de kamer gekregen die we direct op mochten. Beetje klein, maar wel proper met uitzondering van de exotische paddestoeltjes in een hoekje op de badkamer. Het leek eigenlijk wel een Nederlandse gevangenis. We hadden alleen geen tralies voor het raam. We hebben in Hong Kong niet meer veel gedaan. Charel had een wond op zijn voet die na veel lopen al snel open ging. En ik heb 2 dagen ziek op bed gelegen met koorts en bijna alle symptomen van de Taco griep. Maar nadat ik geen koorts meer had kon ik weer naar buiten. We zijn een avond naar Avenue of the stars gegaan waar net zoals de walk of fame bekende Chinese artiesten zoals Chackie Chan en Bruce Lee hun eigen stoeptegel hebben. Bruce Lee heeft er zelfs een standbeeld. En je kon er het minder spectaculaire Symphony of Lights zien. Hong Kong Shoppingstad? Ben je milionair? Super! Ben je een verwende rijke Sweet 16 figuur die voor zijn/haar party iets speciaals zoekt? Geweldig! Ben je normaal? Wat doe je dan nog in Hong Kong? Er zijn overal waar je kijkt winkels die kleren verkopen van Gucci, Prada en Lamborgini. Wij waren echt uitgewezen op de markten. Waar we wel aardig nog wat hebben kunnen kopen gelukkig. De bakkers in Hong Kong zijn wel erg goed. Heerlijk gevulde broodjes gegeten. En als je wilt gaan eten s'avonds ga je gewoon bij de wat minder goed uitziende restaurants waar je ipv 100 euro voor een steak betaalt, gewoon lekker Chinees eten kunt bestellen voor de goedkope Chinese prijs. En buiten op de stoep voor het gebouw waarin we hebben overnacht moest je elke keer de Indiërs negeren die je een vriend noemden en je een maatpak wilden aansmeren of... You want watch?! Fake rolex my friend?! Ik had eigenlijk wel genoeg "You want watch" gehoord, mja in Hong Kong moesten ze het toch nog een paar keer herhalen. Het viel wel op dat Hong Kong een Engelse kolonie is geweest, want er rijden dubbeldekbussen rond en ze rijden en lopen er links. Lopen? Jaja.... heb het meteen geleerd toen ik aan de "verkeerde" kant liep bij een metrostation waar ik opeens een stroom mensen te gemoet kwam. Hong Kong is ook een schone stad. De verkeersborden worden er zelfs gepoetst met een doekje. Als je van minder proper houdt ga dan gewoon een steegje in tussen 2 hoge gebouwen in en dan kom je al snel weer bij de gootjes waar een afvalbuis zijn gifgroene afvalwater/drab in loost. Mmmmm...... laten we maar snel hier weg gaan, Charel. Goed idee, Glenn!

Onze vlucht naar Moskou verliep wel goed. We hadden alleen een "beetje" turbulentie, oftewel de hele tijd dat we boven China vlogen hadden we turbulentie. We zijn net van de grond en de Chinezen maken zich al los en staan op voor hun kopje heet water. Natuurlijk was dat niet te accepteren en verzocht het personeel, dat na 10 minuten al geïriteerd was geraakt aan de hoop Chinezen die al waren opgestaan, hen terug te gaan en zich vast te maken. Toen we in Moskou aankwamen hoefden we maar een paar uurtjes te wachten. Ja echt maar een paar uurtjes! Geen 18 uur meer. "Gelukkig"! 3 uur was eigenlijk nog steeds veel op een saai vliegveld, maar een filmpje op je ipod maakt 3 uur wat minder saai. Fijn op tijd aangekomen daarna in Brussel en s'nachts heerlijk in eigen bedje geslapen. Blij dat ik niet meer hoefde te vliegen want die airco in het vliegtuig had mijn oogwit veranderd in oogrood. En wat was het wennen aan de "koude" temperaturen in Limburg. Ik had niet gedacht dat ik aan zo'n warmte en benauwdheid als in China zou wennen. We konden geen airconditioning meer zien zo erg waren we al gewend geraakt. De laatste temperatuur van de airco was 26 graden. Dat was voor ons al koud genoeg. Lager, lagen we al te bibberen onder de lakens s'avonds.

Ik ga zeker nog een keer terug naar China. Heb ervan genoten! Waar volgende zomer naartoe gaat is nog niet zeker. Maar dat zal dan vast en zeker weer te volgen zijn via deze website.